Představení nového partnera: POSEDLA
Značka Posedla se stala novým partnerem závodu L'Etape Czech Republic by Tour de France! Ve spolupráci s welovecycling.cz přinášíme rozhovor s oběma zakladateli, kteří jsou nejen aktivními cyklisty, ale také účastníky obou ročníků našeho závodu. Co z partnerství plyne pro účastníky 3. ročníku? Každý najde ve startovním balíčku vzorek Smiling butt cream, který byl první produktem firmy, než přišla na trh s revolučním výrobkem JOYSEAT! A právě o něm bude následující povídání.
Jezdili tisíce kilometrů za rok na kole. Užívali si každý švih. Ale chtěli si užívat ještě víc. Chtěli větší komfort. Když na kole trávíte desítky hodin, potřebujete dokonalé sedlo! „Jenže jsme zjistili, že ať už zvolíme jakéhokoliv výrobce, stejně vždy skončíme u regálu, z něhož si musíme vybrat,“ vysvětluje Martin Řípa. „A tak nás napadlo, že si vyrobíme vlastní sedlo,“ usměje se Jiří Dužár. Bláznivý nápad dvou kamarádů? Možná. Ale když vás žene posedlost, snadno se zrodí něco výjimečného. A tak se zrodila Posedla!
Hlavním produktem společnosti, která za dva roky fungování získala řadu ocenění, je cyklistické sedlo Joyseat vyráběné na míru s využitím průmyslového 3D tisku. Svrchní část sedla je tvořena termoplastickým polyuretanem, což je materiál umožňující různou tvrdost jednotlivých částí sedla přesně podle potřeb a sedacích kostí každého cyklisty.
Posedla, vaše společnost zaměřující se na individuální výrobu sedel na kolo, funguje už dva roky. Když jste projekt spouštěli, zrazoval vás někdo?
Martin: Všichni v okolí nás podporovali, což byl velký důvod, proč jsme snahu nevzdali. Vnitřně jsme si říkali, že jde o saturovaný trh. Sedla se vyrábí sériově. A nikomu se nepodařilo tenhle zaběhnutý režim změnit. Takže nás hnal i adrenalin, že můžeme být první na světě. Proseděli jsme tisíce hodin u počítače a snažili se pochopit, jak cyklistické sedlo funguje. Měli jsme vlastně trošku štěstí, že byla pandemie covidu. Potřebovali jsme se na začátku obklopit experty na různá témata. Oni tou dobou hodně pracovali z domova a možná na nás měli více času.
Jiří: Měli jsme pochopitelně obavy. Existují desítky výrobců sedel. Ale všichni jdou stejnou cestou. Určitý, velmi omezený, počet šířek sedla. A pak různé tvary pro různé disciplíny.
Vážně myšlenka na Posedla vznikla jen z nedostatečného komfortu při vašich jízdách?
Martin: Při dlouhých jízdách jsme si říkali, že se sedly něco není v pořádku. Nevyhovovala nám. Vystřídali jsme jich spoustu. Jenže ať sáhnete po jakémkoliv napříč segmentem, prostě jde o výběr z regálu.
Jiří: Sedlo na míru je první krok, jak optimalizovat komfort na kole a požitek z jízdy. Jak předejít zdravotním problémům. Tohle je zásadní faktor našeho produktu.
Je vaší velkou předností, že můžete vyrobit odlišné sedlo podle pohlaví?
Jiří: Přesně tak. Správné sedlo pomáhá eliminovat zdravotní problémy. Každý člověk má rozdílná nervová zakončení. Pokud žena použije standardní sedlo, může docházet ke špatnému tření, což následně vyvolá nežádoucí potíže. Zdravotní problémy způsobené používáním nevhodného sedla však mají velice často i muži. Sedlo by nikdy nemělo tlačit, kam nemá. Víme z vlastní zkušenosti, kolik času cyklista v sedle tráví. Sedlo od Posedla proto tlačí tam, kde má. Při vývoji jsme na zdravotní aspekt kladli velký důraz.
Sedla vyrábíte na míru a pomocí 3D tisku. Proč právě touto technologií?
Jiří: S každým zákazníkem řešíme přesnou rozteč sedacích kostí. Pak jejich typ kola a styl jízdy. Jde o indikátory, podle nichž můžeme konkrétní místo na sedle změkčit, na jiném přidat tvrdost a na dalším zase zakřivení.
Martin: Promlouvá do toho pochopitelně i váha. Všechny zmíněné parametry si mezi sebou tak říkajíc povídají. V tom spočívá naše know how. Když je člověk mladší a jezdí na silničce, tak na kole sedí jinak než starší člověk. Jen výjimečně se u dvou různých lidí najde shoda v posedu na kole. A 3D tisk umožňuje individuální výrobu. Ale samozřejmě nejsme schopni vyrábět dvacet tisíc sedel za rok.
Jiří: Je fascinující, co technologie 3D tisku dokáže. Měli jsme štěstí, když jsme objevili schopnosti stroje a současně i vhodný materiál. Spousta lidí si myslí, že Posedla tiskneme na stolní tiskárně. Ale jde o 3D průmyslový tisk a naplno využíváme jeho předností. Umožňuje nám to například precizně na míru vyrobit různou tvrdost jednotlivých částí sedla přesně podle potřeb a sedacích kostí každého cyklisty.
Prozradíte zásadní rozdíl proti klasickým sedlům v obchodech?
Jiří: Každá buňka v našem sedle má nastavitelné parametry v několika směrech. Funguje to na systému speciálního odpružení. Cyklista není „zabořený“ v klasické pěně, ale cítí energii šlapání. Jde vlastně o takové „mikropružinky“, které s cyklistou pracují a vrací mu energii, oproti tomu klasická pěna se protlačí a s přibývajícími kilometry se u ní výrazně snižuje komfort. Joyseat naopak s dalšími kilometry a hodinami funguje stále stejně a nůžky mezi ním a klasickým sériovým sedlem se rozevírají. Ve srovnání s ostatními výrobci konfekčních 3D tisknutých sedel nepoužíváme tekutou pryskyřici, ale práškový elastomer. Síla prutu naší struktury je tak větší a více odolná.
Komu jsou Posedla primárně určená?
Martin: Všem… Na jedné straně je agresivní silniční cyklista. Ale vyrábíme sedla i pro starší lidi na elektrokolech. Nejsme zaměření jen na profesionální peloton nebo cyklisty, kteří najedou za rok sedm osm tisíc kilometrů a výše. Rozhodně se elektrokolům nevymezujeme. Myslím, že mnoho lidí si prostřednictvím elektrokol kompenzuje nedostatečný pohyb a v sedle šetří klouby. Navíc z našich dat vyplývá, že nejde o městská elektrokola, ale sportovně laděné stroje. Velký komfort představují naše sedla při jízdách přes dvě hodiny.
Jiří: Mysleli jsme, že naše sedla budou kupovat hlavně mladší lidé na silničních kolech s výkonnostními parametry. Dost možná jde o odraz rozjezdu firmy, kdy nás chtěli podpořit zkušení cyklisté. Naši zákazníci jsou mezi silničními cyklisty, gravel cyklisty, bikery… Každopádně Posedla jsou určena každému. Jde o komfort, výkon a zdravotní efekt.
Za rok a půl jste se od nápadu dostali k realizaci pro běžné hobby cyklisty i profesionální závodníky. Jste na sebe hrdí?
Martin: Často přemýšlíme, co je rychlé a pomalé. Někdo říká, co jsme vyvíjeli rok a půl, že je to přeci jenom obyčejné sedlo. Jiní lidé zase obdivují, jak jsme za rok a půl dokázali ujít tak velkou cestu. Každopádně jsme pořád na pozoru, protože je nám jasné, že ve vývoji se dá hodně rychle ztratit.
Jiří: Hodně lidí na nás apeluje, abychom vývoj nepodcenili. A my skutečně pořád pracujeme na vylepšeních. Máme je v hlavě. A určitě se promítnou do nové generace Posedla.
Martin: Jak jsme se dostali mezi lidi, posunuli jsme výrobu do další fáze. Máme hodně dat od cyklistů. Navíc nejde nám jen o sedlo. Myslíme i na design balení, aby nás lidé vnímali od prvního kontaktu, kdy dostanou Posedla do ruky.
Spousta zákazníků si možná řekne, jak vypadá údržba sedla, které se vyrábí prostřednictvím 3D technologie…
Jiří: Jezdili jsme s naším sedlem v bahně, v písku… Nechali jsme následně všechny nečistoty zaschnout, ale také jsme je vyplachovali rovnou nebo vzali sedlo tryskem vody. A postupně jsme nalezli nejlepší řešení v podobě odtokových kanálků, kterými nečistoty jednoduše vypláchnete.
Každému produktu v cyklistice slouží nejlépe spojení s někým ze světové scény. Využívá Posedla i některý z elitních jezdců?
Jiří: V Česku využívá naše sedlo Dan Turek, který s ním letos odjel půlku sezony včetně etapového závodu Sazka Tour. Bavíme se o výrobě sedla s Petrem Vakočem, jenž závodí na horských kolech za Canyon Northwave, a Petrem Kelemenem ze švýcarského týmu Tudor. Všichni tři mají rozdílný somatotyp, což je skvělé z hlediska získávání dat. Tahle individuální spolupráce je pro nás hodně zajímavá a jsme zvědaví, jak dopadne. Všichni podstoupili za svou kariéru spoustu bike fittingů. Fakt, že mají nutkání hledat dál a objevovat nové možnosti dokumentuje možnosti našeho projektu. Jednáme i se zástupcem týmu absolutní elity ve World Tour. Ale to je teprve v začátcích, a ještě o tom nemůžeme mluvit.
Je složité prosadit se do stáje ze seznamu World Tour?
Jiří: Obnáší to pochopitelně jisté limity, protože týmy většinou mají nasmlouvané velké firmy. V našem případě došlo ke kontaktu prostřednictvím Instagramu, což jen dokumentuje sílu sociálních sítí.
Jaké jsou ambice Posedla do budoucnosti?
Jiří: Rozjíždíme partnerství na německém a nizozemském trhu, které chceme dále rozvíjet. Máme blízko k cestě na belgický trh. V budoucnosti bychom se chtěli dostat na francouzský a španělský, protože je tam mnoho cyklistů s koly vyráběnými na míru. A nám jde o individuální přístup.
Litovali jste během necelých dvou let, kdy projekt funguje, že jste Posedla spustili?
Martin: Není to obláček, na němž se vznášíme. Říkali jsme si, že získáme svobodu a budeme jezdit na kole. Ale nemáme moc času. Občas se urvu na hodinu a půl. Za celou sezonu jsem najel o tři tisíce kilometrů méně než minulý rok… Ale nestěžuji si. Kdyby nevznikla Posedla, dělal bych pravděpodobně dále ve výzkum trhu a pomáhal díky datům rozvíjet firmy někoho jiného. Teď se většinu času bavím s lidmi, kteří mají stejnou posedlost jako já… Cyklistiku.
Jiří: Já bych se věnoval marketingu. A budoval štěstí jiných. Teď ho buduji sobě. A snad děláme velkou radost i dalším posedlým cyklistikou…