L'Etape bude ještě více pro fanoušky a diváky! Kopcovitá trasa dozná zásadních změn
Je to víc než jenom závod. Je to poselství. Je to festival cyklistiky. Tour de France každoročně ohromí miliony diváků. A prostřednictvím celosvětové série L'Etape by Tour de France pro amatéry tak činí nejen během jednadvaceti červencových etap pro cyklistickou elitu. V Česku se letos uskutečnily poprvé v historii dva závody série, které na start přilákaly tisíce cyklistů, jimž u trasy fandily další tisíce nadšenců. "Do budoucna chceme závody L'Etape Czech Republic by Tour de France ještě více propojit s fanoušky a diváky, a dále umocnit pozitivní dopad akcí na širokou veřejnost," říká Přemysl Novák, šéf celého projektu.
Zatímco Praha a Středočeský kraj v červnu 2024 hostily Kopcovitou etapu počtvrté, v srpnu se na jihu Čech uskutečnila premiéra Horské etapy. Jak hodnotili první sezonu s dvěma eventy organizátoři? Jaké jsou jejich plány do budoucna? A vyslyší volání po změně trasy v případě Kopcovité etapy...
Jak moc si oddechl Přemysl Novák coby ředitel projektu, když Horská etapa úspěšně proběhla a přinesla vlnu pozitivních emocí?
Přistupovali jsme k závodu v Prachaticích a podhůří Šumavy s velkým respektem a maximálním pracovním nasazením. A podařilo se na jih Čech přenést atmosféru, kterou je proslulá Kopcovitá L'Etape. Z dotazníku zpětné vazby jasně vyplynulo, že Horská etapa byla více než úspěšná. Velké procento cyklistů, kteří zažili už náš závod v Praze a Středočeském kraji, atmosféru dokonce hodnotili jako lepší!
Čemu přikládáte tento mimořádný úspěch?
Primárně se snažíme plnit to, co slibujeme. Vysoká úroveň zabezpečení trasy je důležitý faktor, zrovna tak jako přítomnost cyklistických hvězd v pelotonu. Ale do detailu se zabýváme i takovými věcmi a drobnostmi, které závodníkovi umožňují si celý den nebo víkend užít bez zbytečných komplikací. Ať už se jedná o navigaci při příjezdu, organizaci parkování, plynulost po projetí cílem nebo doprovodný program pro doprovázející osoby, aby se během čekání na svého závodníka v zázemí nenudily.
Samostatnou a velmi významnou částí organizace je vytváření divácké atmosféry na trase závodu, což nás paradoxně odlišuje i od ostatních závodů v sérii L’Etape. My jsme si diváckou atmosféru vyhodnotili jako jeden z pilířů celé akce, co nás velmi přibližuje pocitům, které závodníci i diváci zažívají na skutečné Tour de France a snažíme se jej replikovat. Tisíce lidí u trasy našich závodů nejsou dílem náhody. Otevřeně komunikujeme s obcemi. Organizujeme informační setkání, tiskové konference, snažíme se vytvářet povědomí o celé události. Vnímáme obce jako partnery...
Bylo něco, co vás během letošních závodů překvapilo?
Za organizátory musím říct, že jsme byli nadšeni z množství dětí fandících u trasy. Bylo fascinující vidět rodiče s dětmi doslova ve stovkách, jak fandí lidem, kteří se cyklistice věnují na amatérské úrovni. Jsme přesvědčeni, že děti si odnesou z L'Etape skvělý zážitek a následně je pro rodiče snadnější přesvědčit svoje ratolesti, aby vyrazili společně na kolo.
Hraje velkou roli reklamní karavana po vzoru skutečné Tour de France?
Ano. Celý zážitek umocňuje. Chtěli bychom ji ještě rozšířit. Hodně našich partnerů využívá L'Etape ke komunikaci přímo se závodníky. Ale snažíme se tohle změnit a rozšířit zásah i na fanoušky u trasy. Už na letošních závodech se jednalo o velmi početnou skupinu, která počet samotných závodníků převyšuje. Partneři postupně tuhle možnost využívají. Letos se do reklamní karavany přidal Isostar. A v Prachaticích skvěle fungovaly historické vozy Škoda. Vnímáme karavanu, jako velkou příležitost, jak zásah rozšířit na všechny obyvatele po trase.
Poprvé v historii se v Česku jely dva závody série L'Etape. Co rozšíření o Horskou etapu přineslo?
Hlavní cíl byl představit značku L’Etape by Tour de France i v jiných regionech, než v Praze a Středočeském kraji a zároveň odpovědět na rostoucí poptávku závodníků po nových lokalitách. Současně jsme si ověřili určité teze. Potvrdilo se, že cyklistika spojená s L'Etape je více o zážitku než o závodění. Z našich průzkumů vyplývá, že nadpoloviční většina lidí si jede akci užít a nechce se na trase vyloženě vytrápit. Z tohoto pohledu je pak nejdůležitějším parametrem trasy její převýšení. Náročnost Horské etapy v mnoha amatérských cyklistech vyvolávala obavy. Byť se v našich očích organizátorů mohou tyto obavy jevit jako neopodstatněné, tak holý fakt je ten, že většina amatérských závodníků preferuje trasy s menším převýšením než 2000 metrů na sto kilometrech.
Plánujete v budoucnosti formát Horské etapy rozšířit na dvě trasy v odlišné délce?
Ne. Horská etapa má být pro každého přihlášeného větší fyzickou výzvou, stejně jako je tomu na Tour de France. Dělat jednodušší variantu nám nedává smysl i z toho důvodu, že limit pro dokončení závodu je nastaven lehce pod úrovní 20 km/h. Takže i průměrně zdatný cyklista zvládne závod v pohodě dokončit, samozřejmě za předpokladu, že si správně rozvrhne síly. Anebo se nesetká s technickými problémy. Je jasné, že Horská etapa si žádá větší výkonnost. V očích samotných cyklistů je Kopcovitá etapa v Praze a Středočeském kraji ideálně náročná. I proto se startovní listina pokaždé rychle plní.
Krátce po úspěšné premiéře Horské etapy se startem a cílem v Prachaticích padlo rozhodnutí, že pro rok 2025 zůstane lokalita druhého eventu L'Etape by Tour de France na českém území zachována. Kdy jste se rozhodli?
Připravit závod trvá skoro rok, takže už v průběhu příprav jsme si říkali, že jestli vše dobře dopadne, budeme chtít na akci navázat druhým ročníkem. Vedení města Prachatice bylo jednohlasně pro pokračování, protože jim dává L'Etape obrovský smysl, ať už z pohledu zvýšení návštěvnosti regionu nebo z hlediska propagace regionu. Naši volbu pak už jen potvrdilo setkání se starosty jednotlivých obcí ve dnech po závodě. Zpětná vazba z jejich strany byla stoprocentně pozitivní. Nenarazili jsme na jediný odmítavý postoj ani v případě úřadů a všech autorit podílejících se na závodě. Samozřejmě jsou určité věci, které chceme vylepšit. Zejména z hlediska propagace a využití potenciálu místních obyvatel. A proto jsme si jistí, že Horská L'Etape Czech Republic 2025 bude ještě lepší.
Lze očekávat změny na trase Horské etapy 2025?
Velice kladné ohlasy byly na vrchařský dojezd v Rohanově a následně nesoutěžní dojezd na náměstí do Prachatic. Pro příští rok každopádně chystáme trasu atraktivnější se zařazením většího množství ikonických míst lokality. Více se tudíž dotkneme Českého Krumlova. Pojede se více delších kopců. Délka přitom zůstane zachována, výškových metrů bude přibližně o dvě stě více.
Proběhne obměna i v případě Kopcovité etapy?
Připravujeme zásadnější změny. Je však těžké je uskutečnit v rámci Prahy. Prioritou pro nás zůstává absolutní bezpečnost závodníků a stoprocentně uzavřené silnice. S policií České republiky je jasně dané, že se budeme pohybovat na západ od Prahy, kde jsme však již v minulosti většinu možností využili. Jsme připraveni značku Tour de France rozšiřovat nejen závodním směrem, ale i mezi fanoušky. Cílem je přiblížit cyklistům pocit etap na samotném Grande Boucle, kde většina etap začíná a končí na dvou odlišných místech.
Opustíte tedy formát startu a cíle na Strahově?
Půjde o etapu ve Středočeském kraji s dojezdem do Prahy. Strahov jako cílové místo zůstane zachován, protože jej vnímáme jako ikonickou lokalitu české cyklistiky. Uvažované změny se týkají místa startu. Do značné míry nás inspirovala etapa v Prachaticích, kde jsme viděli, co značka Tour de France udělá, když ji přivezeme do menšího města, než je Praha. Naší snahou je nedělat L'Etape jenom pro závodníky, ale i pro fanoušky a lidi, kteří bydlí na trase.
Už je vybrané město, v němž by se start uskutečnil?
Řešíme variantu trasy, která startuje v menším městě Středočeského kraje. Jedním ze stěžejních bodů je bezpečnost cyklistů. Strahov je na kopci, takže do prvního sjezdu se najíždí ve velké skupině závodníků, což může způsobit nebezpečné situace. Při startu mimo Prahu dokážeme zajistit, že se peloton rozdělí a cyklisté přirozeně vyselektují do svých výkonnostních skupin na samém začátku závodu, tudíž nedochází k tolika svízelným situacím, kdy do prvního sjezdu přijede velký peloton závodníků.
Rozdělení však přinese zvýšení nároků na závod z hlediska logistiky?
Ano, zejména v případě přepravy závodníků. Máme zkušenosti z francouzské L'Etape du Tour, kde se každý rok sejde na startu šestnáct tisíc závodníků a nikdy se nejede okruh. Z našich průzkumů také víme, že dvě třetiny účastníků dorazí na start s rodinou či minimálně jednou spřátelenou osobou, což je z hlediska transportu zásadní informace. Momentálně připravujeme varianty, které pokrývají všechny scénáře. Ať už jde o transfer z prostoru cíle do místa startu před etapou či po etapě. Vyjednáváme možnosti přepravy, aby to závodníky nestálo nic navíc.
Zůstanou v případě Kopcovité etapy zachovány tři různě dlouhé trasy?
Ano. Střední trasa bude mít lehce pod sto kilometrů. Dlouhou trasu naopak ještě trošku natáhneme a uděláme ji náročnější, aby měla potenciál přilákat více výkonnostních cyklistů, a to i ze zahraničí. Parametry Krátké trasy zůstanou zachovány.
Je pravděpodobné, že by se v budoucnosti L'Etape Czech Republic ani při jedné etapě nedotkla Prahy?
Ne. Nadpoloviční většina účastníků Kopcovité etapy je z Prahy a Středočeského kraje. Navíc Praha má potenciál z hlediska turismu. Dojezd do Prahy má, stejně jako dojezd do Paříže, svou symboliku. A určitě ji plánujeme zachovat.