Přeskočit na obsah

Hvězdou byl každý, kdo přišel fandit

Nejoriginálnější a nejbouřlivější! S myšlenkou na Francii, která dala světu největší a nejpopulárnější etapový závod planety. Sýkořický fan point u Khulna Kaava byl pro cyklisty při pátém dějství Kopcovité L'Etape Czech Republic zážitkem, co pumpoval do těl energii. "Cítil jsem se jako v alpských stoupáních na Tour de France," vyzdvihl Bradley Wiggins, vítěz Tour de France 2012, fan point v obci nad Berounkou.

Atmosféra při L'Etape Czech Republic by Tour de France patří vedle uzavřených silnic k hlavním lákadlům největšího tuzemského cyklistického závodu. A ročník 2025 v Praze a Středočeském kraji předčil z hlediska fanouškovské podpory všechny předešlé. Mezi patnácti fan pointy podél trasy však jedna obec vynikla: Sýkořice. Atmosférou a energií pulzující fan point koordinoval pro organizátory Radek Malina, majitel kavárny Khulna Kaava.

Kopcovitá L'Etape Czech Republic by Tour de France 2025 je minulostí. Jde o uzavřenou kapitolu i pro vás?

Vůbec ne. Myslím, že L'Etape není záležitostí jednoho dne. Jednak kvůli délce příprav. Kvůli zážitku, z něhož při vzpomínce většina návštěvníků bude čerpat energii. A v neposlední řadě proto, že i s odstupem dnů stále dostáváme fotografie či videa od lidí, kteří k nám na fan point zavítali. Ať už šlo o pravidelné návštěvníky nebo fanoušky cyklistiky, co k nám dorazili poprvé jenom kvůli závodu.

3C9A9346 (1)

Když organizátoři oznámili na podzim roku 2024 trasu a bylo jasné, že se závod vrátí do Sýkořice, byli jste hned rozhodnutí připravit u Khulny fan point?

Neřešili jsme jestli ho připravíme, ale jak. Přes obec jela L'Etape hned při premiéře, a pak i v dalších dvou letech. Dvakrát nás cyklisté zvolili nejlepším fanpointem na trati. Když se letos závod po roční pauze vracel, chtěli jsme připravit takové prostředí, které nabídne zážitek cyklistům i fanouškům. Aby celý den byl výjimečný pro všechny. Pro cyklisty i návštěvníky fan pointu.

L1045840

Fan point jste pojali v pařížském duchu. Jak se myšlenka zrodila?

Byť konečná podoba fan pointu byla výsledkem spolupráce mnoha lidí, tohle byla vzácná výjimka. V rámci skupiny, jenž se podílela na přípravách předešlých tří ročníků zázemí pro fanoušky při L'Etape v naší obci, padaly různé návrhy. A pak jsem trošku nedemokraticky rozhodl o pařížské podobě. Po prezentaci trasy 2025 jsme zaznamenali hodně pozitivních ohlasů od cyklistů, že Sýkořice opět bude v itineráři. Byl to, pokud pominu při spojení s českým závodem Strahov, trošku návrat domů. Tour de France je doma v Paříži. Takže bylo jenom potřeba nějakým způsobem přenést alespoň zprostředkovaně Paříž a její atmosféru na sýkořický kopec. Snad se to díky plakátům Patrika Saudka a hlavně jedinečnému zapojení lidí podařilo.

L1045898

A proč jste oslovili právě Patrika Saudka?

Chtěli jsme něco originálního, co zdůrazní celé pojetí fan pointu. Doma máme několik jeho grafik. Některé s cyklistickou tématikou, jiné s francouzskou. Společný kamarád nás s Patrikem propojil a podařilo se domluvit spolupráci. Dva ústřední motivy byly jasné. Kolo a Eiffelovka. Jako třetí padla volba na Moulin Rouge. Jde o symbol francouzského hlavního města, co je starší jen o čtyři roky než Tour de France. Primárně jde o kabaret, kam se chodilo za zábavou. A naším cílem bylo, aby se lidé v Sýkořici na fan pointu při L'Etape bavili.

Kolik času bylo na realizaci fanpointu potřeba?

Měl jsem v hlavě jasnou představu. Vše jsem nejprve probral na začátku února v rámci rodiny, protože klíčovou postavou provozu kavárny je manželka. Následně proběhla konzultace s trojicí či čtveřicí kamarádů. Jejich reakce byla pozitivní. Posléze mě podpořil místostarosta, starosta. Později zastupitelstvo obce Sýkořice.

L1045939

Vážně si přípravy vyžádaly tolik času?

Bylo jasné, že budeme potřebovat podporu. Nejen z hlediska fyzického při finální realizaci, ale i finanční. Na tom mohlo vše ztroskotat, protože při vytvoření předběžného rozpočtu bylo jasné, že jsme se dostali do úrovně přesahující možnosti kavárny. Takže jsem oslovil mnoho subjektů, u nichž jsem doufal v pozitivní ohlas. S drtivou většinou jsem se sešel a přednesl i s vizuální prezentací jasnou představu, jak bude celý den při L'Etape na Sýkořici vypadat. Nešlo jen o samotnou výzdobu. Cílem bylo zajistit program pro celou rodinu. Chtěli jsme zapojit i děti a dopřát jim před průjezdem závodu zábavu.

L1045781

Připravili jsme šest stanovišť, kde mohly plnit úkoly spojené s cyklistikou. Nachystána byla i překážková dráha pro malé bikery.  Od organizátorů se podařilo získat vizuální muzeum historie Tour de France, které jsme do prostoru zakomponovali. Obohatili jsme i nabídku v kavárně, která měla francouzské quiche, makronky, francouzská vína... Zkrátka vše se podřizovalo tomu, aby šlo o zážitek spojený s Francií, respektive Tour de France. Konečný výsledek umocnil fakt, že lidé vyslyšeli náš apel a dorazili v oblečení či kostýmech kopírujícím Moulin Rouge nebo alespoň ve francouzských barvách. Takže jsme ještě jako bonus po průjezdu pelotonu vyhlásili a ocenili nejlepší tři outfity mezi ženami a jeden pánský.

Jaká byla odezva ze strany potenciálních partnerů?

V drtivé většině pozitivní. Obec Sýkořice, obec Zbečno a řada lokálních subjektů realizaci akce finančně v rámci možností podpořila. Obrovským způsobem nám pomohl Miroslav Zadák, jehož oslovila myšlenka spojení dětských aktivit s cyklistikou coby mecenáše stáje ATT Investments. Pro návštěvníky jsme chystali i speciální cyklistikou tombolu, kde byly partnery velké cyklistické společnosti, ale i menší podporovatelé. A naprosto nedocenitelným způsobem přispěla nezištnou pomocí místní jednotka SDH Sýkořice, jejíž zástupci prožili mnoho hodin fyzickou prací při přípravě a následně demontáži všech prvků na fan pointu.

L1046019

Fanoušků se u Khulna Kaava sešlo tolik, že vytvořili špalír na obou stranách silnice a závodníci projížděli zúženým koridorem v těsné blízkosti jako někde v Alpách. Věřili jste v účast několika set příznivců cyklistiky?

Doufali jsme. Velkou roli sehrál fakt, že se podařilo přesvědčit organizátory L'Etape, aby nám svěřili autogramiádu ambasadora. Bradley Wiggins jako pětinásobný olympijský vítěz a šampion Tour de France 2012 byl určitě obrovským lákadlem. Dokonale vyšla sázka na spolupráci s profesionály z hlediska zajištění hudební produkce a moderování. Jan Meruna a Zdeněk Novotný celou akci vystřelili do výšin. Fantasticky vyšlo počasí. A myslím, že se podařilo přesvědčit lidi, aby si dorazili užít výjimečné odpoledne. Nelákali jsme nikoho primárně na závod, jenž je nepochybně výjimečný. Lákali jsme všechny na jedinečné odpoledne. Každý, kdo dorazil, byl jednou z hvězd Paříže v maringotce, jak jsme celou akci pojmenovali.

3C9A8749 (1)

Ohlasy od závodníků na trati na sýkořický fanpoint byly pozitivní. Jaké reakce jste posbíral přímo na místě?

Kladné. Neměl jsem prostor, abych si s každým promluvil, protože návštěvníků bylo opravdu hodně. Kdybych mohl, každému bych poděkoval osobně. Věřím, že si všichni odnesli nezapomenutelný zážitek. K výjimečné atmosféře přispěl i Bradley Wiggins, jenž si čas na autogramiádu notně protáhl a mezi fanoušky ze židle jako běžný návštěvník sledoval průjezd závodu. Lidé na fanpointu se bavili. Byla to čistá energie. Myslím, že můžu trošku neskromně říct, že Sýkořice L'Etape nejen zažila, ale částečně tentokrát i tvořila.

L1045949

Takže maximální spokojenost?

Mrzelo nás, že přes obec nejela i Střední trasa. Jsem přesvědčený, že zážitek pro její účastníky, nepochybně i tak pozitivní, by byl ještě silnější. A současně i pro fanoušky. Nezbývá než doufat v návrat L'Etape někdy v budoucnosti. Snad se podaří znovu fanoušky cyklistiky na Sýkořici přilákat a vytvořit den, který bude nezapomenutelný.

©  2025 Petr Čech Sport, a.s., všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno v Beneš & Michl