Český švihák s francouzskou duší: Superior RR
Krasavec, který se chystá uzmout místo na výsluní. A není divu! Vždyť Superior RR se zrodil na přání vyslané z Francie, země, co dala světu největší a nejprestižnější cyklistický závod: Tour de France! A teď silniční speciál české firmy bude nedílnou součástí největšího tuzemského závodu pro amatérské cyklisty L’Etape Czech Republic by Tour de France.
"Superior RR je určen všem, kteří milují rychlost. Je pro sportovní nadšence lačné agresivní a rychlé jízdy, přitom ale nejde o kolo určené vyloženě jen pro závodní použití. V jeho sedle najdou nepochybně uspokojení všichni cyklisté, kteří koketují s myšlenkou na L’Etape," říká Petr Lavička, šéf vývoje v Superioru.
Česká společnost Superior spojující precizní design, špičkové technologie a vášeň pro cyklistiku, se v posledních letech zaměřovala na široké spektrum kol a elektrokol, zejména ale na sekci gravel kol.
"Byli jsme jedna z prvních firem, která s gravelovým kolem přišla na trh. Produkujeme je už osm let. A myslím, že jde o super záležitost. Gravel kolo je univerzální. Milovník jízdy může v sedle na lesní cesty, šotolinové cesty, ale i pěkné asfaltky. Proto si ho užívá tolik lidí," přemítá Petr Lavička a připomíná, že Superior na gravelová kola implementuje skryté montážní body kupříkladu na blatníky, tudíž je možné z gravelu hravě udělat zimní kolo.
Proč se tedy Superior rozhodl pro silniční speciál? "Čím více jsme prodávali kol na gravel, tím více jsme dostávali dotazů na čistokrevnou silnici, protože hodně zákazníků přecházelo právě ze silničního segmentu. Jistě, nabízeli jsme variantu Gran Fondo, ale rámová platforma byla totožná jako na gravel s velkou prostupností plášťů. Pokud potřebujete využít plášť široký pětačtyřicet milimetrů, je nutné přizpůsobit vidlice. Když se pak nasadí ráfky s osazením užších pneumatik, zůstává mnoho prostoru kolem a ortodoxní jezdci ze silničního prostředí volili kola konkurenčních značek," poukazuje Petr Lavička na vzhled gravelového kola při využití silničních ráfků.
Samostatnou kapitolou jsou i jízdní vlastnosti. "Pro všechny, kteří milují dynamiku a rychlost jsme proto přišli se silničním speciálem Superior RR. Nabídne požitek z rychlé a agresivní jízdy, stejně jako svištění větru tak typické pro silniční švihy," podotýká Petr Lavička.
Nejsilnější poptávka po silničním speciálu se u Superioru ozývala z Francie. V zemi galského kohouta, která je domovem Tour de France, se projevoval vliv největšího závodu planety. "Máme na tamním trhu slušné postavení. Je jasné, že gravel posiluje i pozici silniční cyklistiky. Navzájem se tyhle dva světy prolínají. Takže když stále častěji přicházely podněty z tamního trhu apelující na kolo pro milovníky dynamické a rychlé jízdy, vážně jsme se myšlenkou silničního speciálu zabývali," připouští Petr Lavička.
A protože průzkum v dalších evropských zemích ukázal, že silniční speciál by přivítali zákazníci české značky i na dalších trzích kromě země, která dala světu bitvu o maillot jaune, pustili se v Superioru do příprav. "Normálně proces až po uvedení na trh trvá přibližně dva roky. Jistou výhodou bylo, že jsme v šuplíku měli připravené podklady a určité myšlenky, jak silničku realizovat, což vše zjednodušilo," vysvětluje Petr Lavička.
Celá firma – od vývoje přes techniky, kontrolu kvality až po nákup – se semkla a společně dokázala něco, čemu mnozí nevěřili. Během dvanácti měsíců se podařilo přetavit vizi v realitu. Výsledkem je nový model Superior RR, který nyní hrdě představuje značka z Kopřivnice.
"Ve srovnání s gravelem je nový model stabilnější. Rychlejší z hlediska ovládání. Jde o kolo pro sportovní ježdění. Nejde o závodní speciál, ale o speciál pro nadšence do silniční cyklistiky. Užijí si rychlost a dynamickou jízdu," vyjmenovává přednosti kola Petr Lavička. "Cílili jsme na lehkou silničku a vlastně trošku kolo stavěli na základě podnětů, které jsme dostali z francouzské cyklistické komunity. Pohled zákazníků garantuje novým zákazníkům jedinečný zážitek," ujišťuje šéf vývoje společnosti Superior, že model RR budou trefou do černého.
Právě v černé barvě je speciální limitované edice pro L’Etape Czech Republic by Tour de France. Celkem osmadvacet kol Superior RR v černé barvě s nenápadnými samolepkami největšího tuzemského závodu je připraveno pro milovníky silniční cyklistiky.
Superior RR je postavený na lehkém karbonovém rámu z Mid-Modulus karbonu a nabízí několik úrovní osazení od mechanické sady Shimano 105 až po elektronickou sadu Shimano Ultegra Di2. Vyšší modely využívají také špičková karbonová kola DT Swiss a integrované karbonové kokpity pro ještě lepší aerodynamiku a jízdní komfort.
Modelová řada RR zahrnuje čtyři úrovně výbavy: RR 9.4 se sadou Shimano 105 2x12 a zapletenými koly DT Swiss R500, RR 9.5 s elektronickým řazením Shimano 105 Di2 a stejnými koly, RR 9.6 s karbonovým kokpitem, sadou 105 Di2 a výkonnějšími koly DT Swiss ERC 1600 DICUT, RR 9.8, top model s Ultegra Di2 a stejnými špičkovými karbonovými koly.