Van Rysel RCR: Jak se tvoří jedno z nejrychlejších kol světového pelotonu?
Van Rysel RCR byl vyvinut ve spolupráci s francouzským Národním úřadem pro letecká studia a výzkum (ONERA). A nedělá žádné kompromisy. Je navržen za jediným účelem: vyhrávat. Ať už si amatér nebo profesionál, RCR nabízí velkolepou návratnost energie. Dodej mu watty a on tě posune na vyšší úroveň. Letos ho navíc můžeš vyhrát v rámci slosování startovních čísel na závěr programu pražského závodu! Než Decathlon model RCR loni představil, 3 roky na něm pracovaly desítky odborníků. Jak se takové World tour kolo vyvíjí? To se dozvíš v tomto článku.
Část první: Aerodynamika
Aerodynamika je samozřejmě nesmírně důležitá pro zvýšení rychlosti, ale také pro snížení námahy při zachování výkonu. Při vývoji Van Rysel RCR pomohla renomovaná letecká laboratoř ONERA, konkrétně pobočka v Lille, která se zaměřuje na aerodynamiku v nízkých rychlostech. ONERA byla založena v roce 1946 a posledních 70 let pomáhá francouzským a evropským institucím při dobývání vesmíru. Přispěla mimo jiné k vytvoření stíhacího letounu Rafale nebo rakety Ariane 5. Zpátky ale k jiné raketě, k Van Ryselu RCR. Rám byl rozdělen na 3 části a každá z nich byla otestována ve větrném tunelu. Odborníci se zaměřili na části, které při jízdě proráží vzduch - hlavová trubka, vidlice a sedlovka. Cílem bylo co nejvíce snížit povrchy bránící proudění vzduchu v čelní části a také řídit proud vzduchu tak, aby nedocházelo k vibracím. Celkově vzniklo 12 koncepcí ve 3D tisku, které byly prověřeny větrným tunelem. Z nich se pak vybral finální rám, který má koeficient průniku vzduchu 0,0726.
Část druhá: Nízká hmotnost
Optimalizace hmotnosti je druhým základním pilířem výkonnosti RCR. Samozřejmě, cílem bylo dostat se co nejblíže k limitu UCI, který činí 6,8 kg. Při navrhování RCR se snížila hmotnost nejen rámu, ale také dalších dílů tím, že se pomocí topologické analýzy odebral materiál z vybraných částí kola. Hledání nízké hmotnosti bylo při vytváření tohoto závodního stroje precizní. Každý díl byl navržen tak, aby byl co nejlehčí. Objímka sedlovky, patka měniče, osy kol a titanové šrouby. Tím se ušetřilo 80 g. Nicméně je potřeba myslet i na ideální vyváženost kola, aby bylo dostatečně tuhé. Proto rám nakonec „přibral“ 15 g karbonových vláken, která dodala potřebnou tuhost. Zvláštní péči dostalo i lakování, nejzajímavější je barevná varianta Carbon raw. Má o 30 % méně pryskyřice, která je nanášena na místa, kde se překrývají karbonové vrstvy. Má také tenčí vrstvu laku a krycí vrstvy díky manuálnímu nanášení. Díky tomu jsou skrz lak vidět vrstvy karbonu. Úplnou třešničkou na dortu jsou veškeré nápisy na rámu. Ty se obvykle řeší nálepkou, v případě RCR se ale jedná o vodní obtisky s inkoustem. Díky kosmetickým úpravám se ušetřilo přibližně 50 až 100 g.
Část třetí: Tuhost
Data ukazují, že během závodu existují různé zóny koncentrace tlaku. Každá část rámu RCR má proto odlišné vlastnosti. Středové složení je nejpevnější částí kola, tak aby byl přenos energie co nejefektivnější. Aby se dosáhlo tohoto výsledku, zvolila se vysokomodulová uhlíková vlákna 60T. Dohromady se jedná o zhruba 500 kusů karbonových plátů.
Část čtvrtá: Do posledního detailu
Poslední důležitou částí kola byl kokpit. Byl vyvinut společně s firmou Deda, světově proslulou italskou výrobou komponentů. RCR je vybaven speciálně navrženými díly Deda, včetně představce Superbox Evo, který byl odlehčen, ale přesto si zachovává tuhost. Řídítka Superzero RS jsou vyrobena přímo pro tento představec a nabízejí velmi pevný úchop.
Od roku 2024 využívají rychlosti Van Rysel RCR jezdci Decathlon AG2R La Mondiale a kontinentálního týmu Van Rysel - Roubaix. Dohromady si už připsali 26 profesionálních vítězství v této sezóně. Kompletní nabídku Van Rysel RCR najdeš na webu Decathlonu, většinu modelů budeš moci okouknout na stánku Van Rysel v L'Etape vesničce na Strahově.