Přeskočit na obsah

Originální trofeje pro vítěze

L‘Etape Czech Republic se pyšní originální trofejí pro vítěze

Designér Lars Kemper společně s kolegou Peterem Olahem více než 10 let navrhují trofeje pro vítěze cyklistické Tour de France. Nyní navrhli jedinečnou trofej také pro první ročník projektu L‘Etape Czech Republic by Tour de France, který proběhne v sobotu 28. srpna. Stejně jako trofeje 'velké Tour' vznikl finální výrobek v rukách českých sklářů ze společnosti Lasvit. Uznávaný německý odborník vysvětluje zrod inspirace pro novou trofej, popisuje kouzlo českého sklářství a v neposlední řadě prozrazuje své závodní ambice pro samotný sobotní závod.

_E5A9958 1

Jak jste se dostal k práci pro Tour de France?

Bylo to především díky Peteru Olahovi, se kterým spolupracuji již více než deset let. Petr nejprve byl jedním z mých klientů a při své práci pro ŠKODA AUTO mě oslovil. Pohrával si s možností práce se sklem, ale neměl s tím v té době moc zkušeností. Začali jsme tak tvořit spolu. Od značky ŠKODA pak již k Tour vedla přímá cesta. Mimochodem teď už Petr ví o skle rozhodně úplně stejně jako já a každou jednotlivou trofej designujeme společně.  

Co pro Vás jako pro designera znamená tvořit trofeje pro Tour?

Je to nádhera. Jakožto nadšený cyklista se mohu podílet na vzniku trofeje, kterou jako závodník nikdy nevyhraju. Trofej je zároveň bodem, kolem kterého se v doslovném i přeneseném slova smyslu točí mnoho témat během samotné Tour de France, takže se cítím být trošku její součástí. Její tvorba je pro mě opravdu velikou ctí a potěšením. A rád bych zdůraznil i to, že jsem opravdu rád za možnost spolupracovat se společností Lasvit, která je dodavatelem trofejí. 

Česko má bohatou sklářskou tradici. Pořád je ve světě brána v tomto ohledu jako velmoc?

Je tu obrovská tradice, úcta k řemeslu. Je pro mě fascinující, jak Češi vnímají sklářství po celé generace, v samotném řemesle je to hodně o emocích. Už to skoro vypadalo, že se toto odvětví v Česku vytratí, ale mnoho sklářských společností se přesunulo do trošku jiného segmentu a našlo si své zákazníky doslova po celém světě. Sklářství se obecně hodně mění a vyvíjí. Nelze tak úplně porovnávat to, jak se to dělá v Čechách a v zahraničí. České sklářství můžeme z mého úhlu pohledu definovat jako centrum kvality a originality. Právě proto české sklářství v porovnání se světem v mnoha věcech vyčnívá. Unikátní kombinace poctivého řemesla, materiálu, designu a krystalů je to, co dělá české sklářství jedinečné.  Moc se to neví, ale když slunce září na český křišťál, září mnohem víc než například diamanty. V Česku tak mistři skláři pracují opravdu s exkluzivním a velmi prestižním materiálem.

Co obecně Vás na práci se sklem baví?

U sklářství mi přijde fascinující, že ho nemůžete žádným způsobem ošidit. Každý kousek skla se musí opracovávat správně a nelze tam na ničem šetřit. V případě, že na to někdo nemá rozpočet, trpělivost nebo um, to prostě udělat nejde. To je jedním z důvodů, proč mám svou práci rád. Mám šanci spolupracovat se skvělými lidmi, velkými společnostmi jako je Lasvit a velkými projekty jako je Tour de France.

Co cítí designér v momentě, kdy o jeho trofeje bojují nejlepší cyklisté světa?

Abych byl upřímný, vždycky mě zajímalo, co si o té trofeji myslí její vítězové. Chtěl bych vědět, jak se cítí, když ji drží poprvé v ruce na stupni vítězů. Já jsem samozřejmě pyšný, když nejlepší cyklisté planety trofej s láskou svírají, ale jednoduše by mě zajímalo, co jim lítá hlavou a jak danou trofej vnímají. Ta okamžitá zpětná vazba mi trošku chybí.

Jak vnímáte celosvětový projekt L´Etape by Tour de France a už jste se některého účastnil?

Je to fantastická možnost pro cyklisty všech výkonnostních úrovní zažít nádhernou atmosféru Tour de France. Česká akce pro mě bude premiérová. Byl jsem pozván již do Bratislavy, ale bohužel jsem měl problém se zády a jsem tak o to šťastnější, že se mohu účastnit teď poprvé v Praze.

Jak se přišlo na myšlenku, že navrhnete speciální trofej právě pro L´Etape Czech Republic?

Je to dáno odvahou a nápaditostí organizátorů. Oslovili společnost Lasvit a následně také mě s Peterem. A my jsme nadšeně souhlasili. Baví mě jejich nadšení, starostlivost, snaha nezapomenout ani na jediný detail. Akce bude fantastická právě pro to, že dělají věci navíc. Srdcem a s duší cyklistů.

Co ve Vašich očích originální trofej představuje?
Je inspirována samotnou cyklistikou. Rychlostí, energií a množstvím dalších atributů, které milovníci tohoto sportu nacházejí v každém jednotlivém otočení kola. Design je vlastně v moderním světě součástí všeho, co bylo vyrobeno člověkem. Zároveň jej vnímám jako formu komunikace. Vše, co vidíte na trofeji, je vlastně jen moje malá součást příběhu. Dá se říct, že provedení od tvaru až po nápis je spíše minimalistické. A můžeme zároveň konstatovat, že čím jednodušší design je, tím jistější si jako designer musíte být jeho použitím. Snažil jsem se vytvořit a navrhnout trofej, která bude reprezentovat a respektovat daný sport, oslavovat vítěze a oceňovat obrovskou dřinu, kterou všichni závodníci musí absolvovat v boji o ní.

_E5A9925 1 _E5A9933 1 _E5A9920 1

Samotného závodu se budete účastnit jako aktivní cyklista. Měl jste možnost vidět trať?

Moc se těším, už mám připravenou větrovku. Minulý týden jsem se byl na chvilku projet v okolí Křivoklátska, abych se s tratí trošku seznámil. Každopádně si to jdu hlavně užít a jelikož předpověď hlásí déšť, budeme muset být všichni na kole opatrnější.  

 Jak taková trofej vzniká? Podívejte se na video

©  2024 Petr Čech Sport, a.s., všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno v Beneš & Michl