Přeskočit na obsah

Kopce L’Etape Czech Republic by Tour de France 2022

Bude to bolet. Ale hezky, protože Tour de France je nejkrásnější závod a bolest prostě musí. Jinak by to nebyl nejprestižnější podnik světa. A pokud se přihlásíte do L’Etape Czech Republic by Tour de France 2022, budete součástí značky největšího cyklistického cirkusu planety.


Pro nadcházející ročník, do nějž lze stále koupit startovné za výhodné ceny, organizátoři ve srovnání s premiérou udělali na trase několik zásadních změn. Projeli jsme celou L’Etape Czech Republic by Tour de France 2022 a zmapovali klíčová stoupání, abyste se při nákupu startovného pod stromeček měli na co těšit.

1. Bratronice

První stoupání na trase. Patnáct set metrů s průměrem 5,5 procentuálního sklonu, které rozdělí peloton. Až sem budou schopní jet všichni v balíku. Ale od Mosteckého mlýna se silnice nenápadně zvedá a po ostré pravé zatáčce vám computer ukáže sklon devět procent. Tady se L’Etape Czech Republic by Tour de France 2022 poprvé zakousne do nohou a závodní pole rozdělí. Odměnou bude dlouhý sjezd po novém asfaltu do Dolního Bezděkova.

2. Brejl-Svatá Alžběta

Kopec, který byl v itineráři už při premiéře závodu v Česku. Po klesání z Lán budou všichni plní sil. Z Myší díry na soutoku potůčků Klíčava a Brejl čeká na účastníky ostrý nástup, kdy má silnice čtyři sta metrů sklon osm až devět procent. Pak se cesta na tři sta metrů narovná, aby přišla dvě stě metrů dlouhá pasáž, kde se poprvé na computeru na krátkou dobo objeví i desetiprocentní sklon. Celkem má kopec patnáct set metrů s průměrem šest procent.

3. Pustověty-Lašovice-Všetaty

Novinka! Po úzkém lesním sjezdu do Pustovět přijde průjezd pod železničním mostem a nájezd do zdánlivě nevinného kopce je skutečnou chuťovkou. Když budete studovat výjezd v aplikaci Strava, zjistíte, že pár metrů je sklonem sedmadvacet procent. A to je těžká zkouška i pro nově vytvořenou kategorii eliťáků.
V romantických serpentinách za značkou označující konec Pustovět je čas si odfrknout, byť v nepravidelných intervalech se silnice vždy na pár metrů zvedne do stoupání s dvouciferným procentuálním sklonem. Nepříjemný je hodně hrubý asfalt, na němž kolo nesedí a přilnavost má k ideálu daleko. Takže než zdoláte 1910 metrů s průměrným sklonem 5,7 procenta, nebude to „zadarmo“.
Až se před vámi po výjezdu z lesa otevře nádherný výhled, nenechte se ošálit. Po kratičkém svezení do Lašovic přijde další stoupání směrem na Všetaty, kde účastníci musí pokořit třináct set metrů s průměrným sklonem pět procent. Kopec je velice pravidelný a poměrně „jezdivý“, jenže... Většinou fouká od západu a celý úsek je v otevřeném prostoru mezi polnostmi. Takže osamělé jezdce nečeká nic příjemného.

4. Křivoklátské peklo

Už osmdesát kilometrů budou mít v nohách cyklisté až přijedou pod jeden z nejstarších hradů v Česku, který v mládí obýval i Karel IV. Půjde o první vrchařskou prémii na Dlouhé trase. A půjde o drsnou prověrku. Celé stoupání je dlouhé 2230 metrů s průměrným sklonem 7,2 procenta.
Nejtěžší úsek přitom přijde hned v úvodu. Idylická vyhlídka na zarostlé údolí vystřídá kostková pasáž pod hradem dlouhá 860 metrů s průměrným sklonem 10,2 procenta, přičemž některé úseky dosahují sklonu 14,4 procenta.
Velké dlažební kostky jsou místy značně roztrhané, rozhodně ne uhlazené. Chytit rytmus je hodně těžké. Místy jsou vyjeté hluboké koleje a mezi kostkami mezery několik centimetrů. K tomu v horní pasáži za čerpací stanicí asfaltové záplaty. A když se dostanete z kostek, potrápí vás „asfaltová“ roleta.
Dojezd ke Kapličce svatého Eustacha už sice není tak drsný, ale s předešlou dávkou „křivoklátského kostkového koření“ metry příliš neubývají. Rekord v aplikaci Strava drží bývalý cyklokrosař Ondřej Bambula, který se na vrchol vydrápal za 5:58 minuty průměrnou rychlostí 22,4 kilometru v hodině.

PROFIL_KRIVOKLAT

5. Sýkořice

Při premiéře L’Etape Czech Republic by Tour de France byl kopec první vrchařskou prověrkou. Během druhého ročníku označení horské prémie nemá, na obtížnosti mu to pranic neubralo. Tím spíše, že v nohách tady budou mít účastníci už devadesát kilometrů.
Celkem 2620 metrů do kopce s převýšením 148 metrů a průměrným sklonem 5,7 procenta, v zatáčkách za cedulí označující konec Zbečna se dokonce cyklisté mohou „těšit“ na krátké úseky se sklonem přesahujícím 20 procent!
Až vyjedete na rovinu v obci Sýkořice, zdaleka nebudete mít vyhráno. Silnice se znovu zvedne a bude třeba se poprat se sklonem přesahujícím i deset procent. Nicméně nejrychlejší budou u topolu na vrcholu v čase pod sedm minut.

6. Nižbor

Příjezd k Nižboru je parádní. Lesem se vine krásná silnice kolem hájovny Skalka a sjezd kolem zámečku Dřevíč Karla Schwarzenberga je za odměnu. Ovšem pak přijde hodně těžký test pro nohy znavené stovkou kilometrů.
Ještě, než se dostanete do obce nad řekou Berounkou, je třeba pokořit „stojku“ dlouhou 640 metrů s průměrným sklonem 7,2 procenta. Jenže zatímco při premiéře v roce 2021 přišel následně sjezd k vodě, podle níž cyklisté upalovali do Berouna, tentokrát se bude točit vlevo do lesa.
Průměrný sklon kopce k Chyňavě, který byl v opačném gardu součástí krátké trasy prvního ročníku, je sice jen tři procenta. Jenže v součtu se 6060 metrů pořád jen stoupá, a tak bude každý tuze rád, až polkne i posledních ze 182 metrů převýšení a silnice se „překlopí“ v klesání k Chyňavě.

7. Podkozí

I tenhle úsek cyklisté, kteří nechyběli na startu premiéry, dobře znají. Jen z opačné strany. Z Ptic svištěli dolů k vile tragicky zesnulého miliardáře Kellnera. Tentokrát půjde o druhou vrchařskou prémii, přičemž právě u nepřehlédnutelné nemovitosti začíná 2900 metrů dlouhé stoupání s průměrným sklonem 4,4 procenta.
Dojezd do Ptic už je relativně pohodový. I když, po obří porci kilometrů závodu, jehož profil připomíná pilu kaprovku, těžko hovořit o pohodě. Každopádně nejhorší z posledního těžkého kopce vás čeká hned v úvodu, kdy se silnice zvedne do hodně prudkého kopce, v jehož nejprudší pasáži GPS souřadnice udávají hodnotu pětadvacet procent! Ale jakmile zdoláte tisíc metrů z daného kopce, nejhorší bude za vámi a už žádné sklony s dvouciferným procentuálním označením.

PROFIL_PODKOZI

8. Spiritka

Závod už bude pod Spiritkou, další novinkou v itineráři, s největší pravděpodobností rozhodnutý. Ale pokud k poslednímu kopci závodu přijedou skupinky bojující o celkové pořadí či partičky kamarádů soupeřících mezi sebou, půjde o ideální šanci k útoku.
Stoupání Spiritka k ulici Atletická má sice jen 570 metrů, ale bude bolet. Jen si to představte... V nohách obrovská porce kilometrů s nemenším počtem výškových metrů. A tady se cyklisté musí popasovat s průměrným sklonem sedm procent. Při prohlídce z auta se to nemusí zdát, ale pokud důkladně projdete mapu, nejprudší pasáž má sklon 18,9 procenta! Prostě finále, které dost možná ani nebudete vnímat. Jedni z euforie blížícího se cíle, druzí z totální únavy.

Další drobných stoupání jako kupříkladu do Družce, pak z Ploskova směrem na Lány či to v Motole je na trati mnoho. Je prostě o výzvu v podobě L’Etape Czech Republic by Tour de France 2022, do nějž lze stále nakoupit startovné za výhodné ceny (Krátká trasa/2290 Kč a Dlouhá trasa/2690 Kč). Po vyprodání výhodných „balíčků“ stoupne cena na 2790 Kč, respektive 3190 Kč.
„Aktuálně také běží soutěž Vánoce v balíku, ve které společně s našimi partnery rozdáváme skvělé cyklistické ceny – třeba silniční kolo od Harfa Sportu nebo VIP zájezd na Tour de France od Škoda Auto. Do slosování budou zařazeni všichni, kdo se registrují či zakoupí dárkový voucher do poledne 22. prosince,“ uzavírá Novák.
Dárkové vouchery jsou k dispozici na www.sportprozivot.cz.

©  2024 Petr Čech Sport, a.s., všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno v Beneš & Michl